2008-01-27

Glutenfritt bröd i bakmaskin

Hittar inga vettiga recept som funkar för glutenfri bakning i min bakmaskin. Allt har blivit som skumgummi. Men med det här receptet så känns det som om jag hittat rätt. Lailas mjölmix och Mixwells mjölmixar verkar faktiskt fungera riktigt bra. Det här blir en luftig limpa av lantbrödskaraktär.

3 dl Vatten
7 dl Lailas mjölmix
1 tsk Husk
1 msk Sirap
1 tsk Salt
2 msk Olivolja
1 1/4 tsk Torrjäst

Häll i ingredienserna som de står och kör på normalt bröd 1½ pound eller 700g. Pensla med en blandning av mjölk och ägg direkt efteråt och rulla in i handduk.

6 comments:

Anonymous said...

Hej!
Sååå glad jag blir av att hitta ditt recept; ska prova det i helgen då jag har en lånad bakmaskin här :-)

Kramiz Kada

Anonymous said...

Jätteglad att hitta ditt recept. Men vad är HUsk?
Ska testa detta recept nu.

Mimmi

Anonymous said...

Husk är en tillsats du kan hitta i den glutenfria hyllan. Det är psylliumfröskal som malts till pulver och som ger den luftighet i brödet som glutenproteinet gör i vanligt bröd. Så det är en relativt viktig del i bakandet av glutenfritt bröd. Har iofs hittat en mjölersättning som har det i sig redan från början. Lailas glutenfria mjölmix heter det och jag har snudd på helt gått över till det vid brödbakning.

Anonymous said...

varfor inte:)

Anonymous said...

Hej på er!

Själv kör jag med Finax naturligt glutenfria eller Schärs mjölmix. Finns på www.matallergibutiken.se

Så köpte vi elektrolux bakmaskin med specialprogram för glutenfritt mjöl. Det blir kanongott varje gång! Lite dyr, 1800kr, men det var det helt klart värt! Gick tom att få bra vörtbröd nu till julen! :)

Bia said...

Behövs ingen dyr maskin med specialprogram, köpte en åttiotals bakmaskin på loppis för 40 kr, det glutenfria bröden blir lika fina o goda varje gång.