2007-08-25

Risotto con gambero e asparago

Risotto! Denna otroligt underbara mat...och så mycket kul man kan göra med den om man har lite fantasi. Tänk då vad man kan göra om man som jag har mycket fantasi.

4 portioner

4 dl arborioris
1.2 l kyckling/hönsbuljong
1 dl olivolja
1 schalottenlök, finhackad
2½ dl vitt vin
100g parmesanost, finriven
1 knippe grön sparris, skuren i ca 2cm långa bitar
200g skalade räkor

Koka sparrisen lätt 'al dente' i lättsaltat vatten.

Häll i hälften av olivoljan i en kastrull och fräs löken precis genomskinnlig. Den får inte ta färg, då blir risotton lite besk. Snabbt i med riset och låt det suga upp olivoljan. I med vinet. Jag brukar använda Åkessons bianco på 25cl tetrapak och det blir så bra så. Antingen häller man i allt i kastrullen, eller så låter man ca 5cl rinna ner i strupen, allt bara för att kontrollera kvaliteten.

När riset även sugit åt sig vinet, så häller du på ca 4-5 dl av buljongen och låter det koka lite över sjudningspunkten. Rör om då och då. Häll på nån deciliter emellanåt under ca 20 minuter. Det brukar vara slut med buljongen då och riset har sugit åt sig allt det gottiga. Ta av från värmen. Rör ned parmesanosten och häll på den sista olivoljan och rör om. I med sparris och räkor och rör ned det. Servera med italienskt lantbröd eller ciabatta.

Detta kan varken jag eller barnen äta för mycket av...Tar max en halvtimme om man slipper skala räkorna.

1 comment:

Anonymous said...

Mmmm, gott!! Kan inte du laga min lasagne? Jag e lite trött.

Låter som en snuskig invit, men det är det inte....